چرا قالب وردپرس نباید گزینه سئو داشته باشد و چرا دارند؟

آیا شنیده اید که کسی قالب وردپرسی را به دلیل اینکه سئو پسند هستند پیشنهاد کند؟ بله، تعدادی اندکی قالب با عنوان سئو پسند در این وبلاگ هستند که ما استفاده از آنها را پیشنهاد کرده‏ایم. اما معنی واقعی سئو پسند چیست و مردم در این مورد چه تفکری دارند؟ در این مقاله نقطه نظر خود را در مورد اینکه چرا قالبهای وردپرس باید/نباید تنظیمات سئو داشته باشند، عنوان میکنیم.
چه انتظاری از یک قالب وردپرس هست؟ اینکه ظاهر خوبی برای سایت فراهم کند طوری که ساده و مرتب بنظر بیاید، طوری که کاربران بتوانند به سادگی از سایت استفاده کنند. برای اینکه یک قالب، ساده و مرتب به نظر برسد چه کاری انجام میدهید؟ جدا از همه ی المانهای بصری و رابط کاربری، نیاز است که کد شفاف و ساده ای داشته باشید. کد شما باید معنادار و برپایه استانداردهای وب باشد. قالب سئو پسند چنین قالبی است. وقتی که می گوئیم یک قالب سئو پسند است، منظورمان چنین قالبی است.
اما حالا، تعدادی از مردم تصور میکنند  برای اینکه یک قالب سئو پسند باشد باید ویژگی های متفاوتی همچون جزء نگارها، گزینه های سئو و غیره … داشته باشد. اما این عقیده درست نیست. اگرچه خصوصیات سئو مثل متا تگ ها، جزء نگارها و … وب سایت شما را ارتقا میدهد. با اینحال، الزامی نیست که هر قالبی که سئو پسند باشد نیاز به چنین خصوصیاتی داشته باشد.
با این تفاسیر چرا باید طراحان/توسعه دهندگان چنین کاری را انجام دهند؟ چون این یک ابزار بازاریابی است. طراحان سایت جدا از اینکه بدنبال تولید بهترین قالب وردپرس ممکن هستند، قالب را با تنظیمات اندک سئو تزیین میکنند و با این کار میتوانند در صنعت طراحی سایت از رقبای خود پیشی بگیرند.
چرا قالب های وردپرس نباید ویژگی های سئو داشته باشند؟ با داشتن گزینه های سئو، این شرکت ها مشکلات زیادی برای کاربران خود (مخصوصا کاربران مبتدی) وارد میکنند. به خاطر اینکه اگر زمانی کاربری قصد داشت که قالب خود را عوض کند، این ریسک وجود دارد که اطلاعات همه ی نوشته هایی که به خوبی توسط تنظیمات سئو منتقل نشده‏اند، از بین بروند. ویژگی‏های سئو در واقع یک افزونه هستند که توسعه دهندگان باید مراقب هرگونه اشتباه در استفاده از آن باشند. دلیل اصلی‏اش این است که امکانات سئو ی آنها هرگز کاملا شبیه افزونه WordPress SEO by Yoast (که بیش از یک میلیون بار دانلود شده است) نیستند. امکاناتی از قبیل تگ های nofollow، redirections، no-index، sitemaps و indexation بیش از ظرفیت های یک قالب است.
اگر یک شرکت تولید کننده قالب نخواهد از پلاگینی مثل پلاگین بسیار عالی Yoast برای وردپرس استفاده کند، باید از پلاگین خودش استفاده کند نه اینکه بخواهد از قالب استفاده کند.
اکثر کمپانی های شناخته شده به اهمیت افزونه هایی مثل WordPress SEO by Yoast یا All in One SEO Pack واقف هستند و زمانی که این پلاگین ها فعال باشند بطور خودکار ویژگی های سئو را غیر فعال میکنند. با اینحال بهتر است که همیشه به سادگی این کار را انجام ندهند.