تاثیر کوتاه کننده لینک گوگل روی سئو و جستجوی سایت

یکی دیگر از پروژه های موفق گوگل که به تازگی راه اندازی شده goo.gl است.  این سرویس زاییده افکار جدید گوگل است که در کوتاه سازی URL وب سایت مورد استفاده قرار میگیرد. ایده کوتاه کردن لینک برای اولین بار در ماه دسامبر سال گذشته معرفی شد و در حال حاضر وب سایت goo.gl آدرس های طولانی را به URL های کوتاه تبدیل میکند که یک راه محبوب برای به اشتراک گذاری لینک در سایت های رسانه اجتماعی مانند توییتر است.

سوال اینجاست که آدرس های کوتاه چه تاثیری روی سئو سایت و نتایج جستجو میگذارد؟

با توجه به گفته آقای Matt Cutts از گوگل، این سایت میتواند اثر مثبتی روی وب سایت هایی با پیج رنک پایین بگذارد، واقعیت این است که کوتاه کننده لینک از ۳۰۱ (انتقال دائم) در تغییر مسیر به آدرس مقصد استفاده میکند، به اشتراک گذاری لینک در شبکه های اجتماعی و کلیک بازدیدکنندگان روی آن لینک میتواند برای وب سایت شما سودمند باشد.

سرویس کوتاه کننده لینک گوگل همچنین میتواند در الگوریتم رتبه بندی گوگل نیز بکار آید.  این عامل ممکن است به فاکتور کلیدی در نتایج جست و جوی لحظه ای تبدیل شود، و یا حتی در نتایج جستجو منظم، اثبات شده که موثر است. گوگل از نتایج کلیک و به اشتراک گذاری لینک ها برای رتبه بندی سایت ها استفاده میکند.

نوشته ها در سایت های اجتماعی مختلف نیز میتواند توسط گوگل در رتبه بندی مورد استفاده قرار گیرد، در حالی که تا قبل از آن نوشته لینک دار تنها روش تعیین رتبه بود، گوگل اکنون میتواند محتوای نوشته ها را مطالعه کند، تعیین کند که لینک از کجا فرستاده شده، و حجم ترافیک سایت را در یک گام زمانی محاسبه کند و با استفاده از این داده ها و الگوریتم، با سرعت و دقت بیشتری قادر به رتبه بندی سایت ها خواهد بود.

پیج رنک به عنوان لینک نمودارهای اجتماعی گوگل استفاده میشد. با این حال، رتبه بندی به عنوان یک روش در “شمارش آرا” به تدریج با معرفی رسانه های اجتماعی و وب سایت های پیشرفته تر و پیچیده تر کاهش یافته است.  در حال حاضر، مردم به سادگی می توانند با به اشتراک گذاری لینک در هر شبکه اجتماعی ای که استفاده میکنند یا با ارسال ایمیل، به سایت مورد علاقه خود رای دهند و رتبه سایت را بالا ببرند.

همانطور که به حساب گوگل خود وارد میشوید، میتوانید به اطلاعات عمومی و لحظه ای تحلیلی سایت تان دسترسی داشته باشد. گوگل به شما یک لیست از اطلاعات اولیه لینک های سایت تان را مثل ترافیک در یک بازه زمانی، پروفایل بازدید کنندگان، و ارجاعات کوتاه نمایش میدهد. این سرویس، گوگل را به جمع آوری اطلاعات بنیادی سایت تان کمک میکند ولی این سرویس معیار اصلی سنجش پیج رنک گوگل نیست ولی میتواند تاثیرگذار باشد.